fredag 11 juli 2008

Mössa



Äntligen har jag hittat ett mönster på virkad mössa som jag gillar.
Jag använde mig av virknål 4,5 så det blev lite ändringar i mönstret för att mössan skulle bli bra.
Så här gjorde jag:
Virka 5 luftmaskor och virka ihop till en ring med en smygmaska
Varv 1: 12 stolpar i ringen, virka ihop med en smygmaska (så avslutas varje varv hädanefter)Varv 2: 2 stolpar i varje stolpe = 24 st
Varv 3: 1 stolpe i varje stolpe, 2 i varannan = 36 st
Varv 4: 1 st i varje, 2 i var 3:e = 48 st
Varv 5: 1 st i varje, 2 st i var 6:e = 56 st
Varv 6: 1 st i varje, 2 i var 7:e = 64 st
Varv 7: 1 st i varje, 2 i var 8:e = 72 st
Sen virkade jag 5 varv utan att öka.
Sista varvet virkade jag 9 stl och stl nr 10 och 11 virkade jag ihop. Fortsatte så ut hela varvet. Detta gjorde jag för att den inte skulle bli sladdrig i kanten. Man kan även välja en mindre virknål till dom sista varven, då behöver man inte virka ihop stolparna.
Som ni ser på bilden så är Oliver inte överförtjust att ha mössan på sig så bilden blev inte den bästa.

Inga kommentarer: